دانلود پایان نامه مجتمع فرهنگی و هنری+مطالعات کامل+نقشه های اتوکدی+رندرها
توضیحات:پایان نامه مجتمع فرهنگی و هنری+مطالعات کامل+نقشه های اتوکدی+رندرها به صورت کاملا حرفهای( ارائه شده در دانشگاه چمران و گرفتن نمره الف توسط تیم بروزکد)
مجموعه فرهنگی و هنری مربوط به اسلامشهر یکی از شهرهای استان تهران.
پیشگفتار ........................................................................................................................... 4
فصل اول: علل و نحوه انتخاب موضوع
ـ هدف از انتخاب موضوع ................................................................................................. 5
ـ شهر..................................................................................................................................6
ـ شهر، حاشیه، محرومیت.......................................................................................................7
فصل دوم: شناخت و تاریخچه
ـ اسلامشهر در یک نگاه.......................................................................................................9
ـ تقسیمات کشوری............................................................................................................11
ـ مراکز مذهبی...................................................................................................................13
ـ امام زاده ها.....................................................................................................................13
ـ مصلای نماز جمعه...........................................................................................................15
ـ مساجد بین راهی.............................................................................................................15
ـ گورستانها......................................................................................................................15
ـ مرکز فرهنگی و علمی و آموزشی....................................................................................16
ـ صنایع دستی..................................................................................................................18
ـ آثار باستانی و پیشینه تاریخی.........................................................................................19
ـ مراکز بهداشتی.............................................................................................................20
ـ مراکز ورزشی..............................................................................................................21
ـ کشاورزی و درختکاری...............................................................................................21
ـ راه و ترابری......................................................................................................................23
ـ گونه های حیوانی...............................................................................................................23
فصل سوم: خصوصیات جغرافیایی و حوزه نفوذ
ـ آب و هوا..........................................................................................................................25
ـ میزان بارندگی....................................................................................................................26
ـ باد....................................................................................................................................26
ـ پوشش گیاهی....................................................................................................................28
ـ تقسیمات شهری................................................................................................................28
ـ وضعیت کمی و کیفی تقسیمات شهری...............................................................................29
ـ توزیع خدمات و کاربریهای عمده شهر................................................................................31
ـ پیش بینی نقش و روند توسعه اقتصادی شهر در آینده..........................................................37
ـ خصوصیات توسعه اقتصادی اسلامشهر.................................................................................37
فصل چهارم: مبانی نظری و معماری
ـ درباره معانی و تعاریف بسیار گوناگون فرهنگ..................................................................40
ـ خودآگاهی فرهنگی..........................................................................................................43
ـ شکلهای جدید فرهنگی......................................................................................................44
ـ استفاده از اوقات فراغت برای کسب فرهنگ......................................................................44
ـ فرهنگ و هنر..................................................................................................................46
ـ هنر.................................................................................................................................48
ـ مختصری در توصیف هنر.................................................................................................48
ـ هنر فن ارتباط.................................................................................................................48
ـ زادگاه هنر.....................................................................................................................49
ـ ارتباط هنر با فرهنگ و تأثیر آن بر زندگی.......................................................................49
فصل پنجم: ظوابط و معیارهای طراحی
ـ بخش اداری.....................................................................................................................52
ـ فضاهای فرهنگی..............................................................................................................53
ـ سالن تئاتر و سینما...........................................................................................................54
ـ موزه...............................................................................................................................69
ـ کتابخانه..........................................................................................................................81
ـ آموزش..........................................................................................................................97
ـ فضاهای آموزشی.............................................................................................................99
ـ خدماتی........................................................................................................................101
ـ رستوران.......................................................................................................................101
فصل ششم: بررسی نمونه های مشابه
ـ فرهنگسرای خاوران.......................................................................................................107
ـ مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول....................................................................................118
فصل هفتم: برنامه ریزی فیزیکی طرح
ـ تدوین مبانی و اصول معماری در طرح.............................................................................129
فصل هشتم: معرفی طرح
پیشگفتار
دیرین شناسان با دلایل انکار ناپذیر ثابت کرده اندکه انسان معروف به انسان دانا، در مهد ایران بار آمده و در اقصی نقاط جهان پراکنده شده اند، لذا حاصل تلاش پیشینیان ما در ایران، وجود بیش از هفتاد هزار تپه باستانی، بیش از یک میلیون و دویست هزار اثر تاریخی و هزاران یادگار دورانهای دور است که در زمره برترینهای جهان قرار دارد. به گفته آنان در ایران تمدنی کهن تر از تمدن مصر وجود داشته است.
ایران، کشوری با قدمت چندین هزارساله و با تمدنی قدیمی و فرهنگی سرشار، بی شک از طلایه دارن فرهنگ و تمدن بشری در طول اعصار بوده است. این تمدن کهن و فرهنگ یکتا، در طی سالیان دراز، ذزه ذزه، اثرات خود را بر نحوه زندگی و خصوصیات روحی این ملت بر جای گذاشته است. این یکتایی، همبستگی که مثال زدنی است، از فرهنگی قوی در پشت آن خبر می دهد که سالیان دراز ، به رغم تمامی ناکامی ها و جنگ ها و تجارت ها، سینه به سینه حفظ و متقل شده و از پدر به پسر به ارث رسیده است.
در چنین موقعیتی است که ضرورت پرداختن به موضوعاتی جلب نظر می کند که در صدد محکم کردن حلقه ارتباطی با گذشته فرهنگی و باز سازی آن در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه تلاشی است در جهت پایداری از میراث فرهنگی کشور.
ایجاد مراکز فرهنگی و هنری یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به اهداف ذکر شده می باشد تا هنر و فرهنگ اصیل ایرانی که سینه به سینه به نسل های مختلف در طول تاریخ منتقل شده در این مراکز در اختیار نسل جدید قرار گیرد.
فصل اول ـ هـــدف از انتخــاب موضوع
فراغت به مجموعه فعالیتهایی گفته می شود که شخص به میل خود، برای استراحت، تفریح، گسترش اطلاعات و آموزش شخصی، مشارکت آزاد اجتماعی و کاربرد توان خویش در خلاقیت، در زمانی فارغ از تعهدات شغلی، خانوادگی و اجتماعی انجام می دهد.
بخشی از گذراندن فراغت در منزل انجام می شود و به فعالیتهایی نظیر تماشای تلویزیون، مطالعه، شنیدن موسیقی، دید و بازدید، صحبت با دوستان و مانند اینها اختصاص می یابد. بخش دیگری از این فراغت در فضاهای بیرون شهری سپری می شود، مانند گردش در کوهستانها، سواحل دریا، ییلاقها و غیره؛ اما بخش مهمی از زمان فراغت درون شهر، در فضایی خارج از منزل، سپری می شود. فضاهای گذراندن شهروندان در داخل شهر به مدیرت خاص خود نیاز دارد و همان طور که نظام حمل و نقل شهروندان در داخل شهر بدون اعمال مدیرت، منسجم و بسامان نخواهد شد، فضاها و موسسات گذراندن فراغت نیز باید به صورت یک نهاد اجتماعی با تشکیلات و مقررات ویژه عمل کنند تا این بخش از فعالیتهای شهری که می توانند به صورت بالقوه موجب غنای فرهنگی جوامع شهری باشد. با کیفیت بهتری انجام گیرد.
پیشرفتهای شهرسازی بیشتر مدیون فعالیتهایی است که بطور عملی در بازسازی شهرها به یاری فنون جدید برای هماهنگ شدن آن با نیازهای تازه اجتماعی انجام می شود. افزایش جمعیت در نواحی مختلف شهری و از بین رفتن فضاهای طبیعی همزمانبا ساخته شدن ساختمانها و آپارتمانهای شهری و ساکن شدن انسانها کم کم نیاز انسان را برای مهیا ساختن فضاهایی که بتواند این کمبودها را جبران کند.« اسلامشهر که بعنوان نمونه برای طراحی پروژه انتخاب شده است از این امر مستثنی نیست ».
عدم وجود کلاسهای آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و کمبود فضاهای آموزشی، هنری دراین منطقه و دوری مکانهایی با عملکرد مشابه نسبت به این منطقه، نیاز به ایجاد چنین مجموعه ای را بیش از بیش نشان می دهد.
شاهد مدعا اینکه فرهنگسرای بهمن واقع در میدان بهمن تهران که نزدیکترین مجموعه فرهنگی به سایت مورد نظر است در حدود 20 کیلومتری ( هوایی ) این منطقه می باشد و رفت آمد به آن با توجه به موضوع ترافیک تهران برای ساکنین این شهر بسیار مشکل و پرهزینه می باشد.
شهــر:
« هر شهری همچنان که می دانیم، نوعی اجتماع است و هر اجتماعی به قصد خیر بر پا می گردد؛ زیرا آدمی همواره می کوشد، کاری انجام دهد که خود نیکو می داند.»
(ارسطو)
تعريف شهر در نگاه اول آنقدر ساده به نظر می رسد که هرگونه تلاشی از آن ساده لوحانه می نماید؛ اما صرف نظر از ظاهر فریبنده آن مفهوم شهر در جهان امروز بسیار گسترده، پیچیده و به اعتباری دور از دسترس تعریف است.
در لغت نامه ها، ذیل عنوان شهر به عبارات زیر بر می خوریم:
« شهر به فتح اول ، ناحیه، ایالت»؛ آبادی بزرگ که دارای خیابانها، کوچه ها، خانه ها، دکان ها، و سکنه بسیار باشد»؛« شهرستان بزرگ و مهم با حقوق و قوانین مشخص »؛ تمام مردمی که در یک شهر به عنوان یک گروه زندگی می کنند».
شهر در تعریفی جامعه شناسانه، « اجتماع وسیعی است، دارای جمعیت متراکم و سازمان های رسمی فراوان» واز دیدگاه ارسطو در کتاب سوم سیاست: « هنگامی می توان دانست مفهوم شهر چیست که بدانیم مفهوم شهروند چیست».
به هر تقدیر، در هر معنایی که برای شهر تصور کنیم، جمعیت وسیعی را تصور کرده ایم که در مکانی گسترده، با حقوقی برابر اسکان یافته اند، کار می کنند و اوقات فراغت دارند. اینک اگر به بخش آخر، یعنی به اوقات فراغت نگاه دقیق تری بیفکنیم، مشخص می گردد که در شهرهای مختلف به میزان کار، وسعت شهر و تعداد و سن جمعیت، اوقات فراغت متفاوت، کمتر یا بیشتر خواهدکه اگر مشکل بیکاری را بدان بیفزاییم، مساله شکل مبهم تری پیدا می کند.
بنابر آنچه گذشت،در این درشت نمایی، یکی از حقوق هر شهروندی این است که بتواند از اوقات فراغت یا بیکاری خود و از همه امکانات فرهنگی ـ تفریحی در دسترس او باشد؛ چرا که در جهان جدید، به واسطه برپایی شهرهای بسیار بزرگ و تقسیم شدن محدوده شهر به بخش های: هسته مرکزی، میان شهر، حاشیه و شهرک ها، اگر اماکن فرهنگی ـ تفریحی، معدود و متعلق به نقاط خاصی از شهر باشد، به دلیل مسافت زیاد و وقت فراغت کوتاه، فقط آن تعداد از شهروندان می توانند از امکانات فرهنگی ـ تفریحی استفاده مداوم ببرند که در نزدیکی این مراکز باشند.
ــ شهر، حاشیه، محرومیت
هنگامی که جمعیت از هر طرف شهر لبریز می شود و ظرفیت آن آکنده و اشباع می گردد، اگر به افزونی گنجایش شهر به معنای کامل آن نیندیشیم، آن قسمت از شهر که در حاشیه قرار دارد، به واسطه قرار گرفتن در لبه ریزش، با خطر سقوط همراه خواهد بود.
شهرستان اسلامشهر، زخم عمیق و کهن جنوب غربی تهران، نه تنها به معنای جغرافیایی، که به معنای محتوایی در حاشیه افتاده است.
در حاشیه افتادن، یعنی دور ماندن از حقوق عادی شهرنشینی؛ یعنی بلاتکلیفی طبقه کم درآمد؛ یعنی سرگردان ماندن بین فرهنگ شهر و روستا؛ یعنی سوختن در آتش ناهمگونی جمعیت و عادات و رسوم متفاوت؛ یعنی حسرت و دریغ پیران که ریشه خود را گم کرده اند و رهایی جوانان که خود را بی ریشه می بینند.
و اما در حاشیه افتادن اسلامشهر یعنی جمعیت غیر قابل کنترل به خاطر زمین های بایر برای ساخت و ساز، قرار گرفتن در کنار یکی از بزرگترین دروازه مهاجرت جنوب غرب تهران یعنی جاده ساوه و ... .
اينك كه نقش ارتقاي سطح فرهنگی، در کاهش ناهنجاری های اجتماعی و هدایت رفتار مردمی انکار ناشدنی است و جایگزینی اوقات فراغت و بیکاری با اشتغال فرهنگی، بلوغ فکری را به کمال می رساند و این اماکن فرهنگی، هنری، تفریحی منطقه ای را از خطر در حاشیه ماندن نجات می دهد و آگاهی معنوی، انسان را از ارتکاب به معاصی و دست یازیدن به گناه باز می دارد و در چنین شرایطی است که کار فرهنگی می تواند مرهم زخم عمیق ستم فرهنگی باشد.
و دیگر توضیحات.............................................................
مطالعات:در قالب wordوتعداد صفحات:139
این مطلب در تاریخ: 14 / 7 / 1390 ساعت: 13:45 منتشر شده است
برچسب ها : پایان نامه, پایان نامه برای مرکز فرهنگی هنری, پایان نامه مجتمع فرهنگی و هنری, پایان نامه مرکز فرهنگی هنری, پایان نامه معماری, پایان نامه معماری فرهنگسرا, دانلود, دانلود پایان نامه, دانلود پایان نامه مجتمع فرهنگی, دانلود پایان نامه مجتمع فرهنگی و هنری+مطالعات کامل+نقشه های اتوکدی+رندرها, دانلود رایگان رساله, دانلود رساله, دانلود رساله مجتمع فرهنگي و هنري, دانلود رساله مجتمع فرهنگی و هنری, دانلود مطالعات, رساله, رساله اماده, رساله پایان نامه برای مرکز فرهنگی هنری – فرهنگسرا, رساله حرفه اي مجتمع فرهنگي و هنري, رساله مجتمع فرهنگي و هنري, رساله مراکز فرهنگی هنری, رساله معماری مرکز فرهنگی هنری, رندرها, رندرهای مجتمع فرهنگی و هنری, فرهنگی هنری, کامل, مباني نظري, مجتمع فرهنگي و هنري, مجتمع فرهنگی, مجتمع فرهنگی و هنری, مطالعات, مطالعات فرهنگی, مطالعات کامل, مطالعات کامل مجتمع فرهنگی هنری, مطالعات کامل مجتمع فرهنگی و هنری, مطالعات مجتمع فرهنگی, مطالعات مجتمع فرهنگی و هنری, مطالعات معماری, مطالعات هنری, نقشه های اتوکدی پایان نامه مجتمع فرهنگی وهنری, نقشه های اتوکدی مجتمع فرهنگی هنری, نقشه های اتوکدی مجتمع فرهنگی و هنری,